Lev Vygotsky
Baanbrekende Russische psycholoog en onderwijspedagoog die leefde van 1896 tot 1934. Hij wordt beschouwd als een van de belangrijkste grondleggers van de ontwikkelingspsychologie en staat vooral bekend om zijn socioculturele theorie over cognitieve ontwikkeling. Vygotsky\'s werk benadrukt de cruciale rol van sociale interactie en culturele context in het leerproces. Zijn meest invloedrijke concept is de Zone van Naaste Ontwikkeling (ZPD), dat het verschil beschrijft tussen wat een leerling zelfstandig kan bereiken en wat hij of zij met begeleiding van een meer ervaren ander kan leren. Vygotsky stelde dat hogere mentale functies zoals logisch denken en probleemoplossen eerst verschijnen in sociale interacties voordat ze worden geïnternaliseerd. Hij legde ook grote nadruk op de rol van taal als psychologisch gereedschap dat ons denken vormgeeft. In tegenstelling tot tijdgenoten zoals Piaget, die ontwikkeling vooral als een individueel proces zag, benadrukte Vygotsky hoe cultuur, geschiedenis en sociale relaties fundamenteel zijn voor cognitieve groei. Zijn theorieën hebben diepgaande invloed gehad op moderne onderwijsmethoden, waaronder scaffolding, samenwerkend leren en de integratie van technologie in onderwijs. Hoewel zijn carrière kort was vanwege zijn vroege dood, blijft zijn werk uiterst relevant in huidig onderwijsonderzoek en -praktijk.
► Verwante begrippen: Zone van Naaste Ontwikkeling (ZPD), Optimale uitdaging, White ZPD, Flow-theorie
► Willekeurige suggesties voor zoektermen: Stereotypering, Doolhofexperiment, Myside bias, Geen echte Schot drogreden, Scope neglect
Heeft u een vraag of suggestie, stuur ons dan gerust een mail.

Open link ► Dit artikel van Eskreis-Winkler, L., Woolley, K., Kim, M., & Polimeni, E. (2025) laat zien dat mensen…
Heb je het filmpje van Nathan Rutjes gezien? Hoe hij een jeugdvoetbalelftal coacht is geweldig. https://www.instagram.com/reel/DQcBbAJje4X/?igsh=MXhpdjk1YzF1Yzgwcw==
Beste Bram, Dank voor je reactie. Ik ken het model dat je noemt niet dus ik ga het zeker even…
Wat een helder artikel over het cyclisch model voor betekenisvolle progressie! Het legt mooi uit hoe motivatie, inspanning en monitoring…
Open link ► From “me” to “we”: How perspective shifts in language can shape children’s judgments about kindness, caring, and…
Open link ► Het artikel The Brilliance–Belonging Model: How Cultural Beliefs About Intellectual Ability Undermine Educational Equity (Bauer et al.,…
Open link ► Dit artikel stelt voor om zogenoemde dark traits te begrijpen als combinaties van twee componenten. De eerste…
Bedankt voor deze tip Judith, ik zsl het eens opzoeken
Dank weer voor dit verhaal. Een mooi voorbeeld hiervan vind ik ook in de film Dangerous Minds waarin de lerares…
Zeker. Leuk je vandaag ontmoet te hebben, Bahman.
Interessant en het lijkt veel op oplossingsgericht werken
Beste Marjan, Onderzoek laat correlaties zien tussen bescheiden leiderschap en creativiteit/betrokkenheid. Bij mijn weten is er nog weinig bewijs voor…