Fouten normaliseren
Een didactische en pedagogische aanpak waarbij fouten niet als falen worden gezien, maar als een essentieel onderdeel van het leerproces. Door fouten expliciet te bespreken, te analyseren en te waarderen als leermomenten, wordt de angst voor mislukking verminderd en krijgen leerlingen meer vertrouwen om nieuwe uitdagingen aan te gaan. Dit bevordert een groeimindset en zorgt ervoor dat leerlingen zich veiliger voelen om risico’s te nemen in hun leren.
Klik hier om meer te lezen over Fouten normaliseren.
► Verwante begrippen: Formatieve toetsing, Procesgerichte feedback, Groeimindset modelleren, Mindsetondersteunend klasseklimaat
► Willekeurige suggesties voor zoektermen: Geluk als culturele norm, Blijven uitleggen, Onverschillig leiderschap, Distale contexten, Liking Gap
Heeft u een vraag of suggestie, stuur ons dan gerust een mail.
Dank weer voor het delen en interpreteren van dit artikel. Gezonde competitie daagt uit. In mijn ervaring is het goed…
Hallo Roel, Zeker, daar was het mede op geïnspireerd.
Mooie koppeling met RET te maken lijkt me!
Open link ► Dit artikel van Sinha (2025) laat zien dat een 25-minuten durende online groeimindsetinterventie voor 66 Singaporese leerlingen…
Open link ► Dit artikel van Choręziak en Rzymski (2025) laat zien dat een vegan dieet zorgt voor een duidelijk…
Open link ► Dit artikel van Yoo, Cheon en Reeve (2025) laat zien dat autonomie-ondersteunend lesgeven kan bijdragen aan het…
Open link ► Dit artikel van Szumowska et al. (2025) onderzocht cyclische mechanismen in doelgericht handelen. Longitudinale data (N=390, 3156…
Open link ► Dit artikel van Geluk et al. (2025) laat zien dat effectieve terugkeer naar werk (RTW) na burn-out…
Beste Jacob, Dank voor je reactie. Ik snap je punt over het verschil tussen natuurwetten en morele uitspraken – inderdaad…
‘Maar ik ga niet mee in de bewering dat moraliteit en esthetiek eenvoudigweg in de subjectieve hoek moeten worden geplaatst’.…
Open link ► Dit artikel van O’Keefe et al. (2025) gaat over een korte ‘groeimindset van interesse’ interventie, getest in een gerandomiseerd veldexperiment met…
Open link ► Dit artikel van Sternberg (2025) laat zien dat intelligentie zoals we die in de praktijk gebruiken (prestatie)…