Hoe harder we drukken, hoe slechter het wordt

Hoe harder we drukken, hoe slechter het wordtOuders, docenten en leidinggevenden spelen een belangrijke rol voor respectievelijk kinderen, leerlingen en medewerkers. Niet alleen hebben ze een begeleidende, helpende rol maar ook een sturende rol. Ze hebben aandacht en begrip, ze helpen en ondersteunen, ze geven een goed voorbeeld en ze maken verwachtingen en grenzen duidelijk. Als ze hun rol goed invullen dan functioneren en ontwikkelen de individuen met wie ze werken zich goed en voelen zij zich ook goed. Het is niet alleen zo dat ze kunnen doen wat ze interessant en belangrijk vinden; ook gedragen zij zich op een aangepaste manier en leveren zij een nuttige bijdrage. Bij het goed invullen van dit soort rollen (die van ouder, docent en leidinggevende) komt aardig wat psychologie kijken. Dit is vooral het geval wanneer de dingen niet lopen zoals het de bedoeling is. Denk bijvoorbeeld aan een kind dat zijn best niet lijkt te doen op school of dat vervelend en onaangepast gedrag vertoont. Of denk aan een medewerker die vaak steeds maar loopt te klagen en niet echt zijn schouders onder zijn werk lijkt te zetten. In zulke situaties hebben we vaak de neiging om de druk wat op hen op te voeren. Lees verder »

Hoe krijg je doelen die werken?

Hoe krijg je doelen die werken?

Zelfconcordante doelen, doelen die passen bij je interesses en waarden, hebben veel voordelen. Hoe krijg je ze?

Het is niet alleen belangrijk dat mensen doelen stellen maar ook wat voor doelen zij stellen. Binnen de zelfdeterminatietheorie is het begrip zelfconcordante doelen geïntroduceerd. Zelfconcordante doelen zijn doelen die goed passen bij de ontwikkelende interesses en waarden van de persoon. Bij zelfconcordante doelen staan mensen helemaal achter de doelen. Zij zijn er dus autonoom gemotiveerd voor.Lees verder »

10 Voordelen van wandelen

10 Voordelen van wandelen

Eerder heb ik al meerdere malen geschreven over de gevaren van een levensstijl die gekenmerkt wordt door weinig lichaamsbeweging (zie hier). Niet alleen vergroot een dergelijke levensstijl de kans op lichamelijke ongemakken en ziektes maar ook wordt de kans op allerlei hersenstoornissen en mentale problemen erdoor vergroot. Als je dagelijks matig intensief beweegt neemt de doorbloeding van de hersenen toe en daarmee de hersenactiviteit en je alertheid. Ook leidt bewegen tot hogere niveau’s van neurotrofines in de hersenen waardoor het ontstaan van nieuwe neuronen wordt bevorderd en ook de groei van uitlopers van neuronen.Lees verder »

De ontdekking van de wetenschap

De ontdekking van de wetenschap

Steven Weinberg (81) won in 1979 de Nobelprijs voor de Natuurkunde voor zijn bijdragen aan de unificatie van de zwakke kernkracht en elektromagnetische interactie tussen elementaire deeltjes. Hij publiceerde recent een boeiend boek, To Explain the World, over een onderwerp dat hem al vele jaren heeft gefascineerd: de ontdekking van de wetenschap.Lees verder »

Nieuwe mogelijkheden voor progressie op hogere leeftijd?

Nieuwe mogelijkheden voor progressie op hogere leeftijd?

Een aanname in progressiegericht werken is dat alle mensen progressie kunnen boeken waar ze nu ook staan. Voor kinderen is dit misschien gemakkelijk te begrijpen. Ze zijn continu aan het leren en onderzoeken en we zien ze in hoog tempo in allerlei opzichten progressie boeken. Ook tot middelbare leeftijd zien we vaak allerlei voorbeelden van progressie. Mensen blijven zich in veel gevallen ontplooien, zowel in hun privéleven als in hun loopbaan. Maar vanaf een jaar of 30, 40 beginnen we ook duidelijk te zien dat bepaalde lichamelijke en cognitieve functies niet langer vooruit blijven gaan maar achteruit gaan. Betekent dit dat vanaf die leeftijd alles achteruit gaat en dat progressie dus steeds minder mogelijk is? Nee, dit is een te pessimistische conclusie. Lees verder »

Slimmer worden in 5 stappen

Mindsetworks heeft een nieuw plaatje gepubliceerd dat je laat zien hoe je slimmer kunt worden in 5 stappen. Voor het gemak heb ik de stappen vertaald. Als je clickt op het plaatje kom je op de originele versie.

Slimmer worden in 5 stappen

 

Grit: hoe zien langetermijnpassies er uit?

Grit: hoe zien langetermijnpassies er uit?

Angela Duckworth is een Amerikaanse psychologe die onderzoek doet naar het concept grit. Grit, wat in het Nederlands zoiets betekent als vastberadenheid, is de kwaliteit van mensen om hard te werken en zich te blijven richten op hun lange termijn doelen. Lees verder »

Je concentratievermogen verbeteren door te oefenen

Je concentratievermogen verbeteren door te oefenenJe goed concentreren en blijven concentreren is nodig wanneer je een belangrijke of uitdagende taak aan het uitvoeren bent. Het doen van zo’n taak vereist dat je je je helemaal richt op die taak en niet snel afgeleid bent of in gedachten afdwaalt. Wanneer je in de gedachten afdwaalt terwijl je een belangrijke of moeilijke taak aan het uitvoeren bent moet je je aandacht verdelen over de taak en de afdwalende gedachten die je hebt. Dit betekent dat je twee dingen tegelijk aan het doen bent. We noemen dat tegenwoordig multitasken. Veel onderzoek heeft laten zien dat we niet goed zijn in multitasken. Als we met een uitdagende taak bezig zijn en tegelijk met onze eigen afdwalende gedachten dan is lijdt onze prestatie op die taak daardoor. Voor  het doen van een uitdagende taak moeten we dus in staat zijn om onze gedachten te blijven richten op die taak en afleidingen en afdwalen kunnen voorkomen.Lees verder »

Laten we onze mindset over de wereld veranderen

Laten we onze mindset over de wereld veranderen

Hans en Ola Rosling laten zien dat we te weinig weten over vooruitgang in de wereld en leggen uit hoe we dat kunnen veranderen. Lees verder »

Vluchten voor feiten

Vluchten voor feiten

Een nieuw artikel van Friesen et al. (2015) (zie ook hier) laat zien dat ontestbare overtuigingen of geloofsopvattingen soms aantrekkelijk zijn voor mensen. Als je je overtuigingen in ontestbare vorm formuleert worden ze namelijk onweerlegbaar, kun je vasthouden aan je wereldbeeld en je tegenstanders nog feller bekritiseren. Lees verder »

Hoezo moet het altijd beter?

Een uitgangspunt van progressiegericht werken is dat mensen gemotiveerd zijn om vooruitgang te boeken. Vooruitgang boeken gaat over het verbeteren van het één of ander. Als coaches of trainers werken we met dit uitgangspunt, onder andere door vragen te stellen als: “Wat wil je dat er er beter wordt?” De meeste mensen die progressiegericht werken leren kennen zijn enthousiast over deze gedachte. Maar soms krijgen we ook wel eens wat meer aarzelende reacties over, bijvoorbeeld: “Hoezo progressie? Waarom zouden we allemaal progressie moeten boeken?”, of: “Waarom zou de situatie beter moeten worden? Waarom kunnen we niet gewoon spreken over ‘anders’ in plaats van over ‘beter'”?Lees verder »

Afdwalen kan nuttig zijn

Afdwalen kan nuttig zijn

Moet je altijd proberen om zo min mogelijk in gedachten af te dwalen om zo goed en plezierig mogelijk te functioneren? Nee, het ligt genuanceerder.

Lees verder »

Progressiegericht stroomschema

progressiegericht stroomschema

De afdwalende geest is een ongelukkige geest

UPDATE: lees ook Afdwalen kan nuttig zijn

 

De afdwalende geest is een ongelukkige geestMatthew Killingsworth en Daniel Gilbert (2010) deden een onderzoek naar de “wandering mind” ofwel de afdwalende geest. Mensen hebben voor zover bekend als enige diersoort het vermogen om af te dwalen in hun gedachten. Met andere woorden: om na te denken over dingen waar ze niet nu mee bezig zijn. Dat kunnen dingen in het verleden of in de toekomst zijn. Het kan gaan om gebeurtenissen maar ook dingen die nooit gebeurd zijn of zullen gebeuren.

Dit vermogen om af te dwalen is een aspect van ons vermogen om te reflecteren op ons verleden en om doelen te stellen voor de toekomst. Maar er wordt vaak gedacht dat het ook een nadeel heeft. Velen denken dat een afdwalende geest een ongelukkige geest is en dat je beter de hoeveelheid tijd die je besteedt aan afdwalen kunt beperken en je aandacht beter vooral kunt richten op het hier en nu.Lees verder »

Grenzen ter bescherming van sociale systemen

Grenzen ter bescherming van sociale systemen

Een jaar of 10 geleden was ik aanwezig bij een managementteam van een zorgorganisatie en we spraken over sturen. Ik legde uit dat de functie van sturen is om verwachtingen te verhelderen over wat wel de bedoeling is en over wat niet de bedoeling is. Dat eerste gaat over de prestatieverwachtingen die binnen een organisatie, team of functie aan de orde zijn. Dat tweede gaat over de grenzen die er zijn. Ik vroeg hen wat voor grenzen er binnen hun organisatie zoal bestaan.Lees verder »