In 1998, schreef econoom Robert Frank: “Onze overtuigingen over de menselijke natuur helpen om de menselijke natuur zelf te vormen.” Dit is waar. Een belangrijk onderwerp in de sociale psychologie is het onderwerp van zelftheorieën. Carol Dweck (foto), pionier in deze richting van onderzoek, legt uit dat zelftheorieën de overtuigingen zijn die mensen hebben over de vastliggendheid of de veranderbaarheid van hun persoonlijke eigenschappen (zoals hun intelligentie) (Dweck & Molden, 2005).

Het eens zijn met stellingen zoals “Je intelligentie is iets dat je niet echt kunt veranderen” weerspiegelt een zogeheten entiteitstheorie ofwel een statische mindset. Het eens zijn met stellingen zoals “Wie je ook bent, je kunt altijd intelligenter worden” weerspiegelt een incrementele theorie ofwel een groeimindset. Er is veel onderzoek gedaan naar zelftheorieën. Dit artikel somt de belangrijkste bevindingen samen: Het ontwikkelen van een groeimindset – Hoe individuen en organisaties ervan profiteren.

Kort gezegd is het zo dat: 1) een groeimindset veel voordelen heeft boven een statische mindset: meer leren, meer openheid, meer presteren, 2) een groeimindset kan relatief gemakkelijk aangeleerd worden, 3) als ouders, leraren en manager kunnen we de zelftheorieën van mensen beïnvloeden door de manier waarop we met ze communiceren en door hoe we hen feedback geven en complimenteren. Eén van de belangrijke bevindingen is dat mensen complimenteren over eigenschappen (“Wow, je moet wel heel slim zijn!”) een statische mindset oproept en dat mensen complimenteren over hun inzet en over het proces (“Wow, je hebt vast hard gewerkt!”) een groeimindset opwekt.

In veel contexten is het zo dat progressie begint met de overtuiging dat progressie mogelijk is en de moeite waard is. Dit is ook het geval met betrekking tot onze eigen ontwikkeling. Geloven dat we onszelf kunnen verbeteren is in belangrijke mate een voorwaarde om ons te kunnen verbeteren.

 

English version