Werken-met ouderschapAlfie Kohn is een auteur die ik al vrij vaak heb genoemd (zie onder andere hier). Hij heeft verschillende boeken geschreven die goed onderbouwd zijn en tot nadenken stemmen zoals No Contest en Punished by Rewards (die ik beide kan aanbevelen).

In zijn nieuwe boek The Myth of the Spoiled Child bekritiseert hij enkele populaire ideeën over kinderen, ouderschap en onderwijs zoals dat ouders te toegeeflijk zijn en dat ouders overbeschermend en te bemoeizuchtig zijn richting hun kinderen. Ook bekritiseert hij overtuigingen zoals dat het nodig is om kinderen te belonen, dat succes gelijk staat aan winnen, dat het benadrukken van cijfers goed werkt, dat er sprake is van cijfer-inflatie, dat kinderen moeten worden geconfronteerd met onplezierige ervaringen zodat ze alvast kunnen wennen voor later, dat kinderen te positief over zichzelf denken en dat kinderen meer zelfdiscipline moeten aanleren. Kohn laat zien dat er voor deze ideeën geen bewijs is en dat er voor veel van hen veel tegenbewijs is.

Kohn wijst deze ideeën niet alleen af, hij biedt ook een alternatief dat hij werken-met ouderschap noemt (respectievelijk -leraarschap) en dat bestaat uit de volgende elementen:

  1. Het onvoorwaardelijk accepteren van kinderen – houden van ze om wie ze zijn, niet om wat ze doen
  2. Het regelmatig bieden van gelegenheden voor kinderen om beslissingen te nemen over dingen die hen betreffen
  3. Het je meer richten op het tegemoetkomen aan de behoeften van kinderen en het geven van begeleiding dan op op het verkrijgen van gehoorzaamheid
  4. Wangedrag zien als een gelegenheid voor probleemoplossing en om kinderen iets te leren dan als een overtreding waarvoor het kind moet worden gestraft
  5. Het kijken onder het gedrag van het kind om de motieven en redenen die eraan ten grondslag liggen te begrijpen.

Ik denk dat dit boek veel lezers zal aanzetten om diep na te denken over hoe ze werken met kinderen.

Print Friendly, PDF & Email
Wat vind je van dit artikel?
  • Interessant (0)
  • Bruikbaar (0)