Cirkeltechniek trainingAls lezer van deze site ken je vast de progressiegerichte cirkeltechniek wel. Ik heb al vaak geschreven hoe eenvoudig en breed toepasbaar de techniek is. Je kunt hem bijvoorbeeld gebruiken bij individuele coaching, bij zelfcoaching, bij teamcoaching, bij evaluatiesessies en bij intakegesprekken. Maar je kunt hem ook prima gebruiken in trainingen. In onze NOAM-trainingen gebruiken wij de cirkeltechniek om deelnemers met elkaar heel gericht te laten werken aan het ontwikkelen van hun progressiegerichte vaardigheden. Dat doen we onder andere op de volgende manier.

De oefening doen we in drie stappen. De eerste stap is dat alle deelnemers een flip-overvel krijgen en een een A4-tje met post-its uitgereikt waarop progressiegerichte principes en interventies staan geschreven. De deelnemers wordt gevraagd om eerst twee cirkels op het flip-overvel te tekenen, een binnencirkel en een buitencirkel. Daarna is het de bedoeling alle Post-its te gaan plaatsen ofwel in de binnencirkel ofwel in de buitencirkel, waarbij de binnencirkel staat voor: “ik ben tevreden over hoe ik deze interventie/dit principe al begrijp en benut” en de buitencirkel staat voor “deze interventie/dit principe ken ik nog niet of wil ik beter leren toepassen”. Als de deelnemers hiermee klaar zijn (na een minuut of 15) volgt stap 2.

De tweede stap is dat de deelnemers duo’s vormen en dat zij elkaar gaan interviewen over elkaars binnencirkels. Hierbij kunnen ze de onderstaande vragen gebruiken om aan elkaar te stellen:

  • Wat staat er in je binnencirkel?
  • Wat houdt deze interventie/dit principe in?
  • In welke situaties benut je dit al?
  • Wat lukt er al goed met betrekking tot deze interventie/dit principe?
  • Hoe is het je al gelukt om deze interventie/dit principe in je binnencirkel te krijgen?
  • Waar ben je met name tevreden over t.a.v. hoe je deze interventie/dit principe benut?

Deelnemers zeggen vaak dat deze interviewtjes veel opleveren. Door elkaar te bevragen krijgen ze meer zicht op wat de interventies/principes betekenen en hoe deze kunnen worden toegepast. Als de interviews klaar zijn, misschien na een minuut of 30, volgt stap 3.

De derde stap is dat de deelnemers trio’s vormen. Alle deelnemers bedenken welk briefje zij als eerste naar binnen wil halen en nu willen oefenen. Ze bedenken ook hoe ze dit nu in hun trio willen oefenen. Daarna is er voor iedereen ca. 15 minuten de tijd om dit te oefenen. Dit gebeurt op de manier van deliberate practice, ofwel doelbewust oefenen. Kort gezegd betekent dit dat de deelnemers niet een heel gesprek oefenen maar specifiek de stukjes die ze moeilijk vinden. Tijdens het oefenen krijgen ze feedback en hulp en kunnen ze deze stukjes meerdere keren opnieuw oefenen tot het steeds beter gaat. (Meer hierover kun je hier lezen.)

Recent hebben we deze oefening meerdere keren gedaan en we zagen dat de cursisten geconcentreerd zaten vragen te stellen, uit te leggen en oefenen. Het werd als zeer nuttig ervaren.

Print Friendly, PDF & Email
Wat vind je van dit artikel?
  • Interessant (13)
  • Bruikbaar (15)