Hier is een manier casuïstiek bespreken die wij aanlercasuïstiek besprekenen aan management teams, afdelingsteams, intervisiegroepen en groepen van professionals. De aanpak doet denken aan andere bekende intervisie-aanpakken maar wijkt op enkele punten af. Hij is het best bruikbaar in groepen met een grootte van tussen 5 en de tien mensen. (Bij grote groepen kun je hem ook gebruiken indien je bij ronde 3 en vier met post-its op een flipover vel werkt; anders gaat het te lang duren). Mijn ervaring is dat hoe strikter je de onderstaande werkwijze en spelregels hanteert, hoe beter hij werkt. De aanpak duurt ongeveer 20 tot 30 minuten per keer en werkt als volgt:

 

Spelregels

  • Er is een voorzitter die de deelnemers om de beurt het woord geeft
  • Bij de rondes 2 tot en met 4 worden meerdere rondjes gemaakt
  • Als je als deelnemer het woord krijgt, lever je je input zo compact mogelijk
  • Er vindt geen discussie plaats
  • Als je deelnemer even bedenktijd nodig hebt, zeg dan: “Ik pas”
  • De voorzitter maakt zoveel rondjes als nodig is om iedereen alles te laten vragen of zeggen wat hij of zij nodig vindt.

 

Stap Beschrijving
1. Presenteren De case-inbrenger beschrijft een case waarover hij/zij graag progressie in wil bereiken en wat tips wil ontvangen.
2. Verhelderen Teamleden stellen feitelijke vragen om duidelijker te begrijpen wat de case-inbrenger hen vraagt (vermijd suggestieve vragen).
3. Bevestigen De teamleden vertellen de case-inbrenger wat hen aanspreekt in de wat de case-inbrenger heeft gezegd, gedaan of geprobeerd te doen. De case-inbrenger luistert maar reageert nog niet.
4. Tips De teamleden geven om de beurt 1 progressiegerichte tip.
5. Afsluiten De case-inbrenger vertelt welke dingen voor hem of haar het meest bruikbaar waren.

 

Na afloop:

  • Voorzitter vraagt aan de case-inbrenger: “Vond je het nuttig?”
  • Voorzitter vraagt vervolgens aan de groep: “Vonden jullie het nuttig?”
  • Na beantwoording van deze vragen wordt de oefening afgerond (en niet verder gepraat over het onderwerp).
Wat vind je van dit artikel?
  • Interessant (3)
  • Bruikbaar (4)