img_20161015_084924_processed

Ken je het filmpje waarin Carol Dweck uitlegt over Not Yet? Zij vertelt daarin over een middelbare school in Chicago die werkt met de beoordeling nog niet (not yet) als een leerling niet slaagt voor een toets. Als je het filmpje nog niet kent, raad ik je aan om het even te bekijken voor je verder leest.

Het is een not-yet toets

Gisteren sprak ik met een docent die al jarenlang uiteenlopende progressiegerichte principes en technieken toepast in haar klas. Ze vertelde hoe ze in haar klas een onverwachte toets ging afnemen. Sommige leerlingen schrokken zichtbaar waarop zij geruststellend zei: “Maak je geen zorgen. Het is een not-yet toets.”

Zelf nakijken en noteren wat je verder moet bestuderen

Ze legde uit dat het resultaat op deze toets niet zou meetellen en dat de bedoeling van de toets was om er als leerling achter te komen wat je al goed beheerst en waar je nog extra aandacht aan moet gaan besteden. Enigszins gerustgesteld gingen de leerlingen vervolgens aan de slag. Nadat ze de toets, die bestond uit multiple choice vragen, gemaakt hadden, deelde de docent een antwoordvel uit en ook vier blaadjes met daarop respectievelijk een A, B, C en D.

Ze vroeg de leerlingen hun eigen toets na te kijken. Op de antwoordvellen stond per vraag aangegeven waar de betreffende stof in het boek te vinden was. De docent vroeg de leerlingen voor elk fout antwoord dat zij hadden gegeven op te schrijven welke stukjes in het boek ze nog verder moesten bestuderen.

Klassikaal: in één oogopslag zien wat extra aandacht behoeft

Nadat de leerlingen daarmee klaar waren liep de docent alle vragen van de toets ook nog even klassikaal door. Bij elke vraag vroeg ze de leerlingen door middel van de uitgereikte blaadjes met daarop de A, B, C en D aan te geven wat zij hadden geantwoord. Hierdoor kon de docent in één opslag zien welke onderdelen door de leerlingen als vrij goed beheerst werden en welke nog niet.

Tegelijkertijd was het zo dat het proces vrij anoniem was omdat de leerlingen niet gemakkelijk van elkaar konden zien wat zij hadden geantwoord. Hierdoor was er weinig gêne om je antwoord in de lucht te steken. Naar aanleiding van dit proces maakte de docent wat aantekeningen over onderwerpen die klassikaal nog wat extra aandacht behoefden.

Meer over progressiegericht werken

Wat vind je van dit artikel?
  • Interessant (8)
  • Bruikbaar (5)