F1.largeInteressante nieuwe informatie over een effectieve mindset-interventie. Een nieuw onderzoek van Yeager et al. (2016) bestudeerde de effecten van zogenaamde voorbereidende lekentheorie-interventies om raciale, ethnische en socio-economische prestatiekloven te voorkomen op de universiteit.

Met ‘lekentheorie-interventies’ worden interventies bedoeld die erop gericht zijn om studenten te helpen begrijpen dat moeilijkheden die ze tegenkomen bij de overgang naar de universiteit veel voorkomen en oplosbaar zijn. Als ze dit weten, kunnen ze snappen dat problemen geen indicatie zijn van een gebrek aan potentieel of van het niet thuishoren op de universiteit.

Dit soort interventies vindt meestal pas plaats wanneer studenten al op de universiteit zitten en wanneer zij al problemen ondervinden. Voorbereidende lekentheorie-interventies worden toegepast voordat de studenten begonnen zijn met hun universitaire opleiding. Het onderzoek van Yeager laat zien dat ze werken. Het plaatje rechts laat zien waarom. Deze interventies helpen studenten om worstelingen en problemen op een andere en meer constructieve manier te begrijpen wat hen helpt om en effectiever op te reageren en succesvoller te zijn.

Teaching a lay theory before college narrows achievement gaps at scale

– Yeager et al. (2016)

Abstract: Previous experiments have shown that college students benefit when they understand that challenges in the transition to college are common and improvable and, thus, that early struggles need not portend a permanent lack of belonging or potential. Could such an approach—called a lay theory intervention—be effective before college matriculation? Could this strategy reduce a portion of racial, ethnic, and socioeconomic achievement gaps for entire institutions? Three double-blind experiments tested this possibility. Ninety percent of first-year college students from three institutions were randomly assigned to complete single-session, online lay theory or control materials before matriculation (n > 9,500).

The lay theory interventions raised first-year full-time college enrollment among students from socially and economically disadvantaged backgrounds exiting a high-performing charter high school network or entering a public flagship university (experiments 1 and 2) and, at a selective private university, raised disadvantaged students’ cumulative first-year grade point average (experiment 3). These gains correspond to 31–40% reductions of the raw (unadjusted) institutional achievement gaps between students from disadvantaged and nondisadvantaged backgrounds at those institutions. Further, follow-up surveys suggest that the interventions improved disadvantaged students’ overall college experiences, promoting use of student support services and the development of friendship networks and mentor relationships.

This research therefore provides a basis for further tests of the generalizability of preparatory lay theories interventions and of their potential to reduce social inequality and improve other major life transitions.

Print Friendly, PDF & Email
Wat vind je van dit artikel?
  • Interessant (5)
  • Bruikbaar (4)