Een korte les waarin scholieren leren dat hun persoonlijkheid veranderlijk is, lijkt de kans op psychische problemen te verkleinen. Dat blijkt uit nieuw onderzoek. Pubers die met leesopdrachten en het schrijven van opstellen leren dat hun persoonlijkheid niet vaststaat, ontwikkelen minder depressies dan leeftijdsgenoten die deze lessen niet volgen. Dat melden onderzoekers van de Universiteit van Texas in het wetenschappelijk tijdschrift Clinical Psychological Science. Mogelijk kunnen de speciaal ontwikkelde lessen worden ingezet om depressies te voorkomen.

Bij het onderzoek werden 600 scholieren gevolgd tijdens hun eerste maanden op de middelbare school. Uit eerder onderzoek is gebleken dat relatief veel kinderen in deze periode symptomen van een depressie ontwikkelen, bijvoorbeeld als gevolg van pesterijen. De helft van de proefpersonen volgde speciale lessen, waarin hen werd uitgelegd dat persoonlijkheden veranderlijk zijn. Ze kregen teksten te lezen waarin die informatie werd ondersteund met wetenschappelijk hersenonderzoek. Ook werd in het leesmateriaal benadrukt dat pesterijen niet zijn te wijten aan de persoonlijkheid van degene die wordt gepest.

Lees verder »

Wat vind je van dit artikel?
  • Interessant (3)
  • Bruikbaar (2)