KennismakingsreceptieIn het verleden begonnen wij onze trainingen vaak met een kennismakingsrondje. Tijdens dat kennismakingsrondje vroegen we cursisten dan om hun naam te vertellen en iets te vertellen over wat ze deden of wat hun reden was om aan de training mee te doen. Cursisten kregen dan om de beurt de gelegenheid om deze vragen te beantwoorden. Wat we weleens merkte was dat tijdens het kennismakingsrondje de aandacht van cursisten soms wat verslapte. Dit gebeurde vooral als een van de cursisten wat langer aan het woord was. We realiseerden ons dat zo’n kennismakingsrondje, vooral bij wat grotere groepen, niet de meest effectieve vorm was. Deze vorm van kennismaken bracht met zich mee dat je als cursist vooral lang moest luisteren naar andere mensen en zelf lang moest wachten. Ook duurden de kennismakingsrondjes nogal eens tamelijk lang wat door cursisten ook wel eens al zonde van de tijd werd gezien. 

Tegenwoordig werken we vaak met wat we de kennismakingsreceptie noemen. We doen deze vorm van kennismaken nadat het een kort erinkomoefeningetje hebben gedaan met de groep. We vragen de deelnemers even op te staan en geven dan de volgende uitleg over wat we gaan doen: “Zou je zo meteen even willen aflopen op iemand naar wie je nieuwsgierig bent en dan met die persoon even twee dingen willen uitwisselen? In de eerste plaats wie je bent en wat je doet en in de tweede plaats hoe je het gesprekje dat je net gevoerd hebt [tijdens het erinkomoefeningetje] hebt ervaren. We gaan deze kennismaking in drie rondes doen zodat je alvast een paar mensen hebt leren kennen. De rest van de mensen leer je in de loop van dag kennen want we gaan veel oefenen met elkaar. Dus loop maar even op iemand af naar wie je nieuwsgierig bent en ga je gang.”

De oefening komt tegemoet aan de drie basisbehoeften (aan autonomie, competentie en verbondenheid). Ze kunnen namelijk zelf kiezen met wie ze gaan praten en wat ze gaan vertellen, ze kunnen vertellen over wat ze beroepsmatig doen en wat ze interessant vinden en ze kunnen contact leggen en actief zijn.

Wat vind je van dit artikel?
  • Interessant (5)
  • Bruikbaar (8)