HuiswerkwandelenIn onze NOAM trainingen over progressiegericht werken geven wij cursisten tussen de trainingsdagen suggesties voor huiswerk. Wij geven dan bijvoorbeeld 6 suggesties voor huiswerk en vragen de cursist om zelf te kiezen welke 3 van die 6 huiswerksuggesties zij willen maken. Het op deze manier geven van keuzevrijheid in huiswerk werkt vaak heel goed. Onderzoek van Patall et al. (2010) heeft laten zien dat het geven van keuzevrijheid in huiswerk de volgende voordelen heeft: (1) een hogere intrinsieke motivatie om het huiswerk te doen, (2) je meer competent voelen met betrekking tot het huiswerk, (3) betere prestaties en (4) beter afmaken van het huiswerk. Onze ervaring is dat deze voordelen inderdaad optreden.

Nadat cursisten tussen trainingsdagen bezig geweest zijn met huiswerk komen wij er op een volgende trainingsdag op terug. Wij doen dat aan de hand van een oefening die wij huiswerkwandelen zijn gaan noemen. Deze oefening doen we na de lunchpauze. We vragen aan de cursisten: Zoek eens 1 of 2 mensen op en vertel elkaar eens welke van de huiswerksuggesties jij hebt gekozen en waarom je die hebt gekozen. Vertel elkaar ook wat het doen van het huiswerk je heeft opgeleverd. Vervolgens nodigen we hen uit om deze oefening wandelend te doen.

Het doen van de oefening op deze manier heeft verschillende voordelen. De cursisten zijn tegelijk sociaal, fysiek en intellectueel bezig. Onderzoek heeft laten zien dat wandelen heel goed is voor een mens. Zo leidt een wandeling van 20 minuten er al toe dat je brein veel beter doorbloed raak (zie hier). Zo’n wandeling wordt nog zinvoller wanneer je ook nog praat over een interessant onderwerp met iemand die waardeert. Wat de wandeling ten slotte nog waardevoller maakt is dat de omgeving waarin de cursisten met elkaar lopen prachtig en vol mooie natuur is. Recent onderzoek heeft laten zien dat het je bevinden in een dergelijke omgeving een vitaliserend effect heeft.

Wat vind je van dit artikel?
  • Interessant (5)
  • Bruikbaar (5)