HIIT - kortdurend bewegen met een hoge intensiteit

HIIT, kortdurend bewegen met een hoge intensiteit; het kost weinig tijd en het is erg gezond. 
 

Al meerdere malen heb ik geschreven over de vele voordelen van lichaamsbeweging, waarbij ik vooral de voordelen van stevig wandelen heb benadrukt (zie bijvoorbeeld hier, hier en hier). Maar matig intensief wandelen is niet de enige vorm van bewegen die goed is. Het is misschien goed om eens te benadrukken dat een ander soort beweging enkele unieke voordelen oplevert. Ik heb het dan over kortdurend bewegen met een hoge intensiteit. Deze vorm van bewegen wordt wel aangeduid met het acroniem HIIT, wat staat voor high-intensity interval training. Bij deze manier van bewegen ga je gedurende een halve tot een hele minuut heel intensief bewegen tot je bijna de grens van wat je aankunt bereikt.

 

Voordelen van HIIT zijn dat het het lichaam beter in staat stelt om zuurstof en insuline te gebruiken en dat het slagaders elastischer maakt. Deze manier van training die voor de meeste mensen (maar niet voor iedereen) veilig en plezierig is, lijkt volgens recent onderzoek nog meer gezondheidsvoordelen te hebben dan langdurige matige beweging voor patiënten met ziektes als hart- en vaatziekten, diabetes, hersenbloedingen, longziekten, artritis en de ziekte van Parkinson. Voor HIIT oefeningen hoef je niet perse naar de sportschool. Eenvoudige voorbeelden van HIIT oefeningen zijn: korte sprintjes trekken wanneer je aan het lopen bent, jezelf opdrukken en in een flinke pas de trap oplopen.

Meer details kun je lezen in de volgende artikelen:
 

Print Friendly, PDF & Email
Wat vind je van dit artikel?
  • Interessant (3)
  • Bruikbaar (2)