Zoals Peter De Jong en Insoo Kim Berg uitleggen in hun boek Interviewing for solutions, beschrijven cliënten vaak een eindresultaat wanneer coaches of therapeuten vragen hoe zij zouden merken dat hun problemen zouden zijn opgelost. Ze beschrijven een situatie waarin allerlei dingen beter gaan. Wanneer ze zo’n eindresultaat beschrijven, een bijna ideaal klinkende situatie, kan het zijn dat zij zich bewust worden van het contrast tussen die situatie en de huidige situatie die niet zo goed is wat een demotiverend effect kan hebben. Wat coaches kunnen doen in dit type situaties is om de eerste-teken-van-verbetering vraag te stellen die ongeveer als volgt gaat: “Wat zal het eerste kleine teken zijn dat je vertelt dat de dingen de goede kant op beginnen te gaan?” Dit soort vraag helpt cliënten normaal gesproken om kleine positieve veranderingen op te merken (ook wel microprogressie genoemd) wat vaak erg motiverend werkt. De eerste-teken-van-verbetering vraag is een uitstekende progressiegerichte interventie.

 

English version

Wat vind je van dit artikel?
  • Interessant (0)
  • Bruikbaar (1)