Een vraag die oplossingsgerichte professionals vaak stellen is de zogenaamde wat gaat er beter vraag. Deze vraag is een uitstekend voorbeeld van een progressiegerichte interventie. De vraag wordt vooral vaak gesteld in tweede sessies en latere sessies met cliënten. Het voordeel van de wat gaat er beter vraag is dat hij cliënten help om zich te concentreren op welke progressie zij hebben geboekt in de afgelopen periode en wat er goed heeft gewerkt. Dit heeft vaak een motiverend effect. Het leidt vaak tot meer bewustzijn van wat werkt en tot nuttig ideeën voor stapjes vooruit. Om de wat gaat er beter vraag zo nuttig mogelijk te maken kan het goed zijn om de volgende suggestie in acht te nemen:

 

  1. Durf de vraag te stellen zo eenvoudig als hij is. Veel mensen die voor het eerst horen van de wat-gaat-er-beter vraag (ik zelf ook) hebben aanvankelijk een schroom om deze wat merkwaardige vraag te stellen. Ze vinden het zelf een wat vreemde vraag. Mijn suggestie is om te vraag echter niet aan te passen maar om gewoon te vragen: “Wat gaat er beter sinds de laatste keer dat we elkaar spraken?”
  2. Vraag goed door op ieder voorbeeld. De waarde van de antwoorden op de wat-gaat-er-beter vraag komen het beste tot hun recht als je goed doorvraagt tot je de situatie als een film voor je ziet. Het wordt dan duidelijk wat er goed was aan de situatie en hoe de cliënt dit voor elkaar heeft gekregen. Dit is vaak heel motiverend en nuttig voor de cliënt.
  3. Herhaal de vraag meedere keren. Het interessante aan de wat gaat er beter vraag is dat je hem vaak kunt herhalen. vaak stel je hem niet slechts 1 of 2 keer maar misschien wel 3, 4, of 5 keren of nog vaker. Het verrassende is dat cliënten vaak in staat zijn om de vraag zo vaak te beantwoorden (mits ze de ruimte krijgen en worden aangemoedigd.)
  4. De meeste cliënten kunnen benoemen wat er beter gaat. Misschien vraag je je af: “Maar wat doe je als het antwoord is dat er niets beter gaat of als de cliënt geen idee heeft wat er beter gaat?”  Deze dingen kunnen inderdaad gebeuren maar meestal gebeuren ze niet. Cliënten kunnen vaak wel dingen benoemen die beter gaan. En als dat uiteindelijk niet lukt is er geen man overboord.
  5. Als de dingen nu slechter gaan kun je misschien later toch terugkomen op de wat gaat er beter vraag. Zelfs wanneer cliënten in eerste instantie negatief reageren kan de wat gaat er beter later toch nog nuttig worden. Ik had een keer een cliënt die als volgt reageerde: “Beter? Het gaat SLECHTER!” Natuurlijk spraken wij vervolgens over wat er slechter ging want dit hield de cliënt in eerste instantie meer bezig dan wat er beter ging. Na hier 10, 15 minuten over te hebben gesproken rondden wij dit onderwerp af. Vervolgens trok ik de stoute schoenen aan en vroeg met nieuwsgierig blik in de ogen: “En zijn er ook al kleine dingen die beter gaan?” Licht tot mijn verrassing begon de cliënt na een paar seconden denken opgewekt een voorbeeld te geven. Daarna volgde er nog één en zo gingen we door tot er 6,7, verbeteringen besproken waren waarna de cliënt tot mijn genoegen en verrassing zei: “Dus, je merkt wel, ik ben echt op de goede weg!” Ik dacht bij mezelf: “Wel heb je ooit, wat een steengoede vraag is die wat-gaat-er-beter vraag.”

English version

Wat vind je van dit artikel?
  • Interessant (0)
  • Bruikbaar (0)