Autonomie-ondersteuning lijkt het vragen om feedback te stimuleren

Het krijgen van goede feedback is enorm belangrijk om nieuwe dingen te leren. Het geven van goede feedback is een vaardigheid op zich (enkele ideeën over hoe je dat kunt doen, kun je hier en hier lezen). Feedback geven kan erg ondersteund worden als de persoon zelf vraagt om feedback. Een nieuw onderzoek suggereert dat een autonomie-ondersteunende manier van leidinggeven het gemakkelijker maakt voor mensen die nieuw zijn in een functie om zelf om feedback te vragen.

 

Self-Determined Feedback Seeking: The Role of Perceived Supervisor Autonomy Support
Beenen, Pichler, & Levy (2016)

 Trainingen Progressiegericht Werken 

Abstract: We use self-determination theory (SDT) as a framework for investigating how perceived autonomy-supportive supervision positively influences conditions that motivate newcomer subordinates to engage in feedback seeking. Based on data collected from MBA interns at two time periods, perceived autonomy support predicted task autonomy, informal supervisor feedback, and subordinate relationship building, and the latter two mediated the relationship between autonomy support and feedback seeking. Our study provides an SDT perspective on newcomer socialization by highlighting the important role supervisor support for autonomy can play in motivating feedback seeking as a proactive socialization tactic. Organizations and human resources management professionals should consider including training around autonomy support in supervisory training programs.

Wat vind je van dit artikel?
  • Interessant (3)
  • Bruikbaar (1)